Banden en reparatie's
Het kan bij iedere band voorkomen dat deze lek gaat. Dit gebeurt meestal doordat er een scherp voorwerp, zoals een spijker in het loopvlak steekt. Wanneer er niet met een lekke band door gereden wordt, maar er dan tijdig een reservewiel gemonteerd wordt, kan deze in de meeste gevallen nog gerepareerd worden. Wanneer er met een lekke band doorgereden word, en er veel lucht uit de band verdwenen is, kan de wang van de band beschadigen. Wanneer dit het geval is, moet de band altijd vervangen worden.
De reparatie van een lekke band is een specialisme. De band moet gedemonteerd worden van de velg om de binnenkant te controleren op beschadigingen en of er niet te lang met een te lage bandenspanning is gereden. In dat het geval moet de band vervangen worden. De band kan ook gerepareerd worden m.b.v een manchet. Het prop schieten van een band wordt alleen nog in noodgevallen toegepast. De band blijft door de prop vaak langzaam leeglopen, wat de kans op beschadiging en vervanging van de band weer vergroot.
Hoe wordt de band gemaakt?
De band moet gedemonteerd worden van de velg, en word er een soort paraplu'tje van de binnen- naar de buitenkant getrokken. Zo is het gat opgevuld, en aan de binnenkant zit het platte gedeelte wat er voor zorgt dat de prop er niet uit kan. Deze reparatie van binnenuit word altijd aanbevolen, omdat dit het veiligste is. Een band mag echter nooit gerepareerd worden als het gat groter is dan 7mm, of wanneer de lekkage buiten het loopvlak gebied zit, bijv. in de wang van de band, of net naast het profiel. In dit het geval moet de band altijd vervangen worden.